#Mode 1 - Benyttet i eldre elbiler
Mode 1 lading er den enkleste formen for lading uten noen form for kommunikasjon eller sikkerhet. Dette er en lademetode benyttet i eldre elbiler.
#Mode 2 - Nødlading
Mode 2 lading ligner mye på mode 1 lading, men mode 2 lading ivaretar noen grunnleggende sikkerhetsfunksjoner i kommunikasjonsboksen på ladekabelen som kommuniserer med kjøretøyet. De aller fleste elbiler og hybridbiler leveres normalt med en slik ladekabel til stikkontakt med bilen. Mode 2 bør kun benyttes til nettopp nødlading og er ikke ment som en permanent løsning.
#Mode 3 - Ladestasjon/Hjemmelader
Mode 3 beskriver lading fra faste installasjoner som fra ladestasjon eller ladestolper med standard kontakt kalt type 2. Kommunikasjon mellom kjøretøy og ladestasjon sikrer at både ladestasjonen og kjøretøyet er tilkoblet og at det ikke forekommer jordfeil eller lignende før lading kan starte. Ladestasjonene kan leveres enten et type 2 uttak eller med fastmontert kabel og støpsel.
#Mode 4 - DC hurtiglading
Mode 4 lading er den lademodusen vi benytter når vi besøker en hurtiglader. Dette skjer normalt via egne ladekontakter (CHAdeMO eller CCS). Det er ikke alle elbiler som har støtte for hurtiglading og har dermed hverken CHAdeMO eller CCS kontakt i bilen. Hurtigladere har alltid fastmontert kabel, så det er ikke behov for å ta med egen kabel. Disse kablene er utstyrt med enten CHAdeMO eller CCS plugg på kabelen som er tilpasset lading i høye effekter (typisk fra omkring 50kW og oppover).